Každý obchodník uvítá jakoukoliv příležitost ke zvýšení ceny svého výrobku. U potravinářství je to například menší úroda, zvýšení cen energií a podobně. Ale co když se taková možnost nenaskytne? Pak je nutné ji uměle vytvořit.
Vše začíná reklamou. Je nutné přesvědčit potenciální zákazníky, že náš výrobek má něco navíc, co ostatním chybí. Něco úžasného, za co si budou chtít připlatit. To, že onen přídavek je ve většině případů prakticky bezcenný a produkt samotný příliš nevylepšuje, je spíš pravidlem než výjimkou. Příkladem jsou různé typy kultur v jogurtech.
Další možností, zejména u věcí pro děti, je dát na ně obrázek nějaké známé kreslené postavičky. Ale funguje to i na dospělé – vzpomeňme jen na všechny ty pohárky, kufříky, batohy či podobně s postavami z Marvelu či Star Wars. Lidé jsou ochotni si za věc s obrázkem svého oblíbeného hrdiny připlatit, tak proč toho nevyužít.
Zvyšovatelem ceny je i známá značka. Lidé jsou ochotni zaplatit hodně peněz, pokud zboží bude mít na sobě vytouženou ikonku.
Často využívaným způsobem, jak zvýšit cenu, je zvětšit raritu daného výrobku. To se dělá především pomocí tzv. „limitovaných edic“, které se však většinou od těch normálních liší pouze obalem, případně oznámení, že se daný výrobek přestane prodávat.
Hodně praktikovaná je i změna obalu, která zaručí lepší trvanlivost a ochranu v případě potravin či bezpečí před dětmi u čisticích prostředků. Ve skutečnosti nejsou tyto nové obaly o tolik lepší, než ty staré a většinou nejsou hodny zvýšené ceny.
Populární metodou, která se používá především u knih, je pozitivní hodnocení nějaké známé osoby či novin, případně značka „bestseller“. Obálky knih přetékají výrazy jako „Nejlepší kniha roku“ – ač je třeba teprve březen, a podobně. Nutno říci, že tyto recenze jsou obvykle zaplaceny a příliš nevypovídají o skutečné kvalitě produktu.
Je proto dobré využívat zdravý rozum a neplatit více za obal, který stejně vyhodíme, či za něco, co prakticky nefunguje. A to je vlastně to nejlepší řešení – používat rozum. Věřím, že se nyní před každým nákupem zamyslíte: stojí ta věc opravdu za to?